El text d’aquesta entrada ha estat publicat a Estudis Romànics [Revista de la Secció Filològica de l’Institut
d’Estudis Catalans], vol. 34 (2012), pp. 669-728.
[Si volen llegir la introducció que acompanya aquest article, cliquen ací].
Text: Jordi Marrugat
Fotos i peus de foto:
M. J. Escrivà
Les
jornades, amb una trentena d’actes programats, van ser organitzades per l’Orfeó
Català de Mèxic, amb el suport principal de l’Institut Ramon Llull. El títol remarcava
un fet clar: l’organització de les jornades −els continguts de les quals foren
inicialment dissenyats pels joves mallorquins Pere Perelló, que actualment
resideix a Mèxic DF, i Jaume C. Pons Alorda− proposava una identificació de la
«poesia contemporània» amb la que es realitza en la paraula, però també més
enllà d’aquesta. Conseqüentment, Joan Brossa hi fou el principal homenatjat: es
representà Cabaret Brossa, muntatge teatral
a partir de textos de Brossa dirigit per Perelló, en algunes representacions
del qual s’introduïren números d’«antimàgia» de Carles Hac Mor i Ester Xargay; s’exhibiren de forma itinerant dotze facsímils de poesia visual brossiana; es
projectà No compteu amb els dits i Nocturn 29 a la Cineteca Nacional; i es féu un recital en
homenatge a la seva figura, presentada al públic mexicà per Glòria Bordons.
Ester Xargay, a Cabaret Brossa, en una imatge extreta de la pàgina www.poesiacatmex.wordpress.com |
De
fet, la majoria dels recitals tenien com a motiu l’homenatge a algun poeta
català. Es buscava així difondre internacionalment la nostra tradició poètica,
alhora que incentivar els vincles de l’actualitat amb el passat. El fet, però,
també incita a especular sobre els gustos dels poetes joves d’avui −més d’un dels
assistents a les jornades signarien la tria per bé que el responsable últim en
fou Perelló. No és probablement una casualitat que no hi hagués cap recital en
homenatge a Josep Carner, Carles Riba o J. V. Foix, per bé que tampoc no se
n’ha de deduir una animadversió envers aquests poetes −Perelló mateix té un
poema titulat «Nabí» pel llibre homònim de Carner, envers el qual expressà la
seva admiració. Calia triar. I en la tria queda palesa la preferència per la
proximitat temporal i els marges del discurs històric hegemònic fins avui. Blai
Bonet fou homenatjat per Pons Alorda, Pau Vadell i Pau Gener Galin −de fet, ja
havia estat un referent clau d’El poder i la fortor, extens poema
coescrit pels dos primers i Joan Tomàs Martínez−; Vicent Andrés Estellés fou
recordat com a poeta nacional, simbòlicament des de l’Orfeó Català de Mèxic; a
Palau i Fabre se li dedicà el recital fet a la Casa Museu del poeta Ramón López
Velarde; Miquel Bauçà fou evocat, pensant en el bell títol d’El crepuscle encén estels, sota el cel
brillant del Planetari de l’Instituto Politécnico Nacional; i en el darrer acte
es recordà Joan Vinyoli, autèntic clàssic reivindicat des de fronts molt
diversos de la poesia catalana actual. En cada recital el crític que signa
aquesta crònica presentava al públic el poeta homenatjat; tot seguit, els
poetes catalans recitaven poemes d’aquest; i, finalment, poetes catalans i
mexicans recitaven poemes propis.
Víctor Sunyol i M. J. Escrivà, al Casal Català de la Península de Yucatán.
A més, es feren dues taules rodones de debat
teòric sobre la poesia actual i una tercera dedicada a l’exili català a Mèxic,
que també fou recordat en la inauguració de la Biblioteca del Casal Català de
Yucatán batejada «Abans de l’alba» en homenatge a Ferran de Pol.
Públic assistent a l’acte d’inauguració de les Jornades al Palacio de Bellas Artes. El quart per l’esquerra és Martí Soler Vinyes, gerent editorial de Fondo de Cultura Económico. |
Hac Mor va deixar clara la vinculació de la seva poesia a la voluntat de qüestionar tot saber donat. Els seus recitals es caracteritzaren per generar debats. Ja en l’acte inaugural provocà la intervenció del públic en relació al concepte d’«antipoesia» −la poesia entesa com un atac a les fórmules que queden establertes com a «poesia». O, posteriorment, polemitzà entorn a la idea d’interpretació de l’obra d’art tot defensant la necessitat que aquesta no signifiqui ni sigui interpretada.
Aquest que es veu per darrere és Carles Hac Mor, caminant pausadament
de cara a la piràmide de la Lluna, al llarg d’aquesta impressionant
Calçada dels Morts, del lloc arqueològic precolombí de Teotihuacan.
de cara a la piràmide de la Lluna, al llarg d’aquesta impressionant
Calçada dels Morts, del lloc arqueològic precolombí de Teotihuacan.
Per la seva banda, Sunyol manifestà el seu distanciament d’experiències com la brossiana en tant que la pròpia recerca és exclusivament lingüística, una lluita contra la llengua per tal d’esdevenir languageless i poder trobar així la vida, el món. Tal com llegí en un acte, «es tracta de partir de la llengua, l’únic que es posseeix, l’únic que s’és» per «fer-la arribar al balbuceig essencial, germinal, primigeni» «a través d’un camí auster d’ascesi rigorosa» que destrueixi sistemes, enganys, presons. Així mateix va debatre amb Escrivà per la relació que proposaren entre poeta i públic: Sunyol no escriu pensant en el lector, mentre que Escrivà defensava que cal tenir-lo present per dur-lo cap a la poesia.
Alguns membres del grup abans de començar l’espectacle Cabaret Brossa, que es representà a l’espai Museo Diego Rivera Anahuacalli.
Pere Perelló (abillat amb granota de feina) s’encarregà de la direcció de l’obra.
Al centre de la imatge hi ha Marta Puig: una altra de les nostres benefactores.
Pere Perelló (abillat amb granota de feina) s’encarregà de la direcció de l’obra.
Al centre de la imatge hi ha Marta Puig: una altra de les nostres benefactores.
De fet, el compromís ètic és part essencial de la poesia d’Escrivà −per exemple, quan en un dels poemes que llegí apareix «l’obscenitat» amb què un milicià «ignora la mort dels altres homes»− i el social, un aspecte cabdal a la seva activitat. Ella mateixa va exposar en una taula rodona el projecte poètic de defensa de la terra valenciana en època d’especulació immobiliària salvatge que havien estat l’antologia For Sale o 50 veus de la terra −de la qual tingué cura− i els recitals que l’acompanyaren. Semblantment, Ramírez es presentava com un poeta «vitalista» i «combatiu» en un sentit ampli del terme: combatiu «contra la decepció, la desídia, la submissió, la sordidesa i la rutina» −ha escrit d’ell Enric Sòria. Alguns dels versos que recità ho certifiquen:
jo sóc
militant
amb
fantasia i cada sol.
Tropa
de la llengua i del vi,
perquè
sols la paraula esmena
en
dibuixar de nou el món,
i el
vi millor pot demostrar
als
llavis l’obra del sabor.
Vinga,
vinga anem a bodes,
odes-odes!
I aquesta oda
poda-poda
i crida: Visca
la
República, pública-pública!
Monarquia?
Anarquia-anarquia!
A fora
el Borbó, colló-colló!
Així mateix, Perelló hi llegí una denúncia poètica de la Mallorca actual i una crítica al fet que l’any 2009 s’hagués reprès el retrògrad lema «Fe, Pàtria i Amor» als Jocs Florals de Barcelona que, en el 150è aniversari, proposaren premiar una composició inspirada en aquesta tríada: «Car ja s’ha dit tot/ Pens/ D’aquestes flors/ De l’esllanguiment/ Que mos són Fe, Pàtria/ I Amor/ Au, idò:/ A prendre bon vent!» −Perelló presentà aquest poema al concurs que, no cal dir-ho, no el premià. Versos indestriables d’una concepció de la poesia contraposada a la de l’anomenada poesia de l’experiència («Recercant/ La confessió// El poema esdevé/ Violència»), que Perelló exposà en una altre acte amb la lectura d’aquesta poètica:
De
magna e-
Ficiència
El
poema
És
Tan
sols
El que
És
(ni
transcendent ni mimètic
ni
hermètic ni complaent):
Les cinc potes d’un moix
Dins un cercle quadrat.
I encara Ester Xargay també va tenir ocasió de participar d’un ambient combatiu, en aquest cas feminista, en assistir a la segona trobada de dones dins el programa «Mujer: escribir cambia tu vida».
Pau Vadell, amb carasseta, intervé en una taula redona a la llibreria del Fondo de Cultura Económico. Al darrere, en un vídeo de Canal 33, amb Joan Tomàs Martínez i Jaume C. Pons Alorda. |
Conscient de la provocació, Hac Mor també denuncià els recitals de poesia entesos com a espectacle d’atracció i seducció, mentre Pons Alorda i Vadell actuaven premeditadament amb la voluntat de cridar l’atenció del públic, encara que això comporti certes renúncies −en una taula rodona, Pons Alorda va mostrar la plena consciència amb què concep que el poeta actual ha de ser alhora escriptor, showman, representant de si mateix, activista... per tal de poder existir i ser visible en el camp immens de la societat de l’espectacle.
Per això els seus recitals eren una barreja de tradició −acompanyant-se d’una simbomba, improvisaven gloses i convidaven a fer-ho−, transgressió −en l’homenatge a Brossa, Vadell, en lloc de recitar un poema propi, va agafar un donut d’una capsa de Dunkin’ Donuts i li va col·locar una corbata oferint al públic Mr. Yankee− i espectacle desvergonyidament proper a la víscera televisiva −Pons Alorda rebolcant-se com un mico sobre una taula mentre crida «Monkeyman, Monkeyman, Monkeyman», «per ell és igual ballar damunt la taula/ com cridar Déu i començar a parlar-li», perquè ell és «la natura perfecta de l’home primitiu,/ el retrat ideal de l’home absolut». Tot lligat per una reivindicació vitalista, anti-racionalista, sexual, hom diria que hormonal, de l’experiència directa de l’instant:
Al Centro de Eseñanza de Lenguas Extranjeras, de la UNAM,
Jaume C. Pons Alorda en el seu paper de Monkeyman.
Veuen com el crític Marrugat no inventa res...?
Jaume C. Pons Alorda en el seu paper de Monkeyman.
Veuen com el crític Marrugat no inventa res...?
«Només la luxúria ens pot guiar en un camí dreturer», «M’esgarres la carn de l’os/ i no queda llenca per xuclar», «la carn sempre vol carn/ i mai res la detura»: entusiasme omnímode de joventut extasiada en la poesia: incontinència i eufòria −el títol d’un llibre de Pons Alorda, Perelló i E. Sánchez-Rubio és Els (in)continents eufòrics.
Semblantment,
dalt l’escenari Gener esdevenia un autèntic seductor que hipnotitza el públic cap
a la seva poesia convertida en espai de recerca de sentit existencial: «La meva
vida/ és una ampolla/ llençada a mar/ amb un missatge/ escrit a dins». El
públic aprenia i repetia amb gust:
som
una part dels abductors de les paparres
que
s’agafen al pelatge
del
bitxo monstruós que és l’existència
fem el
viatge junts i en soledat
som
siamesos incomunicats.
...que en mexicà, com es pot veure projectat a la imatge, seria:
“Somos una parte de los abductores de las garrapatas...”
Les traduccions feren un gran paper de comunicació entre el públic
i els escriptors.
“Somos una parte de los abductores de las garrapatas...”
Les traduccions feren un gran paper de comunicació entre el públic
i els escriptors.
I això
ja obria una via a la presa de consciència i la comunicació.
En
canvi, l’interès de Xargay per la tradició i la renovació de mitjans poètics té
tot un altre sentit que en Pons Alorda i Vadell: els seus recitals també inclogueren
la incitació a acompanyar-la en el cant d’una jota o una ranxera, mentre que en
una taula rodona va exposar el seu projecte de fer un recital amb poetes
interactuant simultàniament des de diversos llocs del planeta connectats per
internet. De la mateixa manera, la seva obra inclou des de la renovació de
formes poètiques tradicionals fins a videopoemes, passant per la reescriptura
de poemes d’altri: un joc amb les convencions −l’Oulipo és un referent clau de Xargay− que, mitjançant el diàleg amb el passat, busca la
diversió no ingènua en la transformació d’aquest.
Totes
aquestes concepcions tan diverses de la poesia entraren en contacte en taules
rodones i debats amb les del públic i els poetes mexicans participants a les
jornades −potser en intercanvis no prou aprofundits.
Entre ells destacà Max
Rojas, un vell murri la personalitat del qual causà tanta simpatia entre
els catalans com impressió els seus poemes, tirallongues torrencials de
llenguatge desfermat −perquè hi ha «dolor,/ allá
donde la lengua en su charcal se estanca»−,
aspecte alògic i metafísic −«la funesta habitación en que
los cuerpos se despueblan/ y queda nada más el hueco que dejan los fantasmas
cuando parten»−, tanmateix dedicades als
«cuerpos» −«injuria o sed de amor: carne
mordida»−, homentajats i reverenciats
com a essència de la vida. Des del pol oposat a aquesta reivindicació dels
cossos, en el seu culturalisme extrem, Alejandro Tarrab mostrà apreci per l’obra
de Brossa. I encara major fou l’entusiasme de Roxana Elvridge-Thomas envers la
llengua i la cultura catalanes. Ella fou l’encarregada de presentar en diverses
ocasions els nostres poetes.
Una imatge del poeta mexicà Max Rojas (molt interessant), en una lectura
al teatre Guillermo Romo de Vilar, de la ciutat de Pachuca, estat d’Hidalgo.
al teatre Guillermo Romo de Vilar, de la ciutat de Pachuca, estat d’Hidalgo.
Però el contacte entre la cultura mexicana i els poetes catalans deixà encara uns fruits molt més concrets. Les jornades es realitzaren coincidint amb les festivitats prèvies d’una de les celebracions mexicanes més importants, el Dia de Morts. Durant aquestes dates, és tradició recitar, inventar i difondre uns versos satírics populars anomenats calaveritas que, prenent la forma d’epitafis humorístics, fan burla de tota mena de personatges públics o de la pròpia mort −com aquesta justament cèlebre calaverita dedicada a Diego Rivera:
Este
pintor eminente
cultivador
del feísmo
se
murió instantáneamente
cuando
se pintó a si mismo.
Els
poetes catalans −i fins el crític que els
acompanyava− participaren d’aquesta
tradició escrivint calaveritas com
aquestes, algunes de les quals formaren part d’un recital bilingüe de calaveritas:
A Walt Whitman
Arribant cap al peu pla
de l’engany se n’adonà:
l’individu no és la mort,
la gran mort és el ramat.
Pau Gener Galin
Calavera escultòrica amb un clar missatge polític. Aquestes figures s’assemblen bastant als nostres ninots de falla, però aquests en versió descarnada. |
Muertos
Quina festa! Quanta gent!
La mort canta i va fent.
La vida parla de tu,
quan moriràs: tururú!
Ester Xargay
A un dels poetes més
putrefactes de la
literatura espanyola
putrefactes de la
literatura espanyola
Quan vingui aquella oreneta
a fer niu al teu balcó,
pensa que pot ser el poeta:
mata-la a cops de bastó.
Víctor Sunyol
Si no hi cap,
li tallarem lo cap;
si no hi entra,
li tallarem lo ventre;
si no hi jeu,
li tallarem lo peu.
Carles Hac Mor
Absents, però no tant
Com un collar de penjolls
sempre a tocar de la pell,
com un rosari d’estimes
que m’ajuden a ser jo.
Eduard
Ramírez
Os cuento un cuento intenso:
un amigo tiene suerte,
con un pollazo inmenso
Xavi se chingó a la muerte.
Jaume Pons Alorda
Al mal poeta
El mal poeta, jeràrquic,
es creu superior, fantàstic.
I acaba sempre morint
de tant mirar-se el melic.
Jordi
Marrugat
Tots aquests
contactes culturals han deixat altres traces: en el bloc www.poesiacatmex.wordpress.com;
en la crònica de les jornades publicada al núm. 54, de gener del 2011, de Caràcters; en les múltiples filmacions
amb les quals es prepara un reportatge dirigit per Óscar G. Hernández; i, probablement,
en la futura obra d’alguns dels poetes que participaren a les jornades. S’engegaren
alguns d’aquells moviments, relacions, coneixements i coneixences tan
necessaris per al bon funcionament de la cultura, que no haurien estat possibles
sense la logística organitzada impecablement per diversos catalans residents a
Mèxic: Neus Ortega, Xavier Martínez, Carles Bondia, Marta Puig i Pep Companys, amb
el suport de l’Orfeó Català de Mèxic, l’Instituto Nacional de Bellas Artes, el
Club Catalán de Negocios, la Universidad Nacional Autónoma de México i la
Generalitat de Catalunya. Gràcies als esforços impagables de tots ells, les
jornades foren un d’aquells rars esdeveniments en què persones i institucions
s’alien per vèncer els tristos condicionants mercantilistes de la societat
actual, fer que la poesia hi abandoni momentàniament el seu paper de parenta pobra i conspiri amb èxit −gairebé es diria que misteriós− a favor d’una cultura i una humanitat millors.
Mèxic DF, una ciutat de dimensions quasi impossibles, amb 20 milions d’habitants i a 2.000 metres d’altitud.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada